Friday, 11 August 2017

Amalan sunnah

Sometimes I just wonder why people would prefer something that is not sunnah. If we have a choice, shouldn't we go for what Rasulullah does?

I am not in the mood to talk what is bid'ah and what is not (don't want to be called wahabbi). But i just think it is logical if we do something when there is a clear Hadis saying that Rasulullah indeed said or performed a certain something.

Utamakan lah yang sunnah dulu.

Amik contoh senang, kalau tiba2 orang kata "Jom kita puasa sunat at least 3 kali seminggu. Taknak terhad isnin khamis je. Jom tambah, isnin khamis n sabtu? Kita amalkan sama2. Lagipun takkan orang nak marah kita sebab kita puasa? Puasa kan amalan yang baik."

Or

"Puasa 6 hari je di bulan Syawal? Buat lah 8. Tiap2 tahun kita buat 8 hari.. bagi lebih sikit. Kan bagus.."

Apa perasaan kita kat orang2 yang tokok tambah ni? Kita jangan fikir apa kita tambah tu walaupun nampak baik adalah baik. Kalau baik, Rasulullah mesti dah buat awal awal lagi.

Ingatlah, apa yang Rasulullah ajarkan kita, itu lah yang sebaik baiknya.

Jadi, renung2kan lah dan selamat beramal.

P/S: Don't call me wahabbi. I just like people showing me some hadis sahih first before teaching me something just because it's what other people use to do in certain areas. There are still soo many hadis sahih that we haven't followed, then why should we go for something that is not sunnah?

No comments:

Post a Comment